Jak rozmawiać z dziećmi o pandemii?
Zamknięcie szkół, przedszkoli, wielu placówek kultury oraz zamknięcie dostępu do innych aktywności i spotkań z rówieśnikami mogą rodzić w dziecku niepokój. Rodzice powinni więc ułatwić im funkcjonowanie w nowej, pełnej obostrzeń rzeczywistości. Odpowiednia rozmowa będzie wsparciem w nowej i trudnej sytuacji.
Nauka w domu, w pierwszej chwili, może być przez dziecko pozytywnie odbierana. Jednak izolacja,niemożność spotkania z przyjaciółmi, kolegami to realne problemy, które mogą rodzi
w nim frustrację. Dlatego rodzice powinni tłumaczyć, z czego to wynika. Podczas rozmów należy używać porównań, które będą dla niego zrozumiałe oraz jak najprostszy język, by dziecko zrozumiało sytuację, w której się znalazło. Równocześnie trzeba unikać wyolbrzymiania i podkreślania wagi problemu, aby nie musiało się jej obawiać w sposób szczególny. Ważne, aby dziecko wiedziało, że w domu i wśród bliskich może czuć się bezpiecznie.
Zdaniem psycholog M. Rotkiel, dobrze jest nazwać to, co się dzieje, żeby zapanować i przejąć kontrolę nad emocjami. A więc powiedzenie: „To nowa sytuacja, pewne rzeczy muszą się teraz zmienić, ale wiemy co robić”. Gdy dziecko dostanie taki komunikat, będzie spokojniejsze. Ważne, by dać mu sygnał, że do tych zmian dostosujemy się chętnie, bo to ma nam dać bezpieczeństwo. Wtedy nie zostanie to potraktowane jak kara, jako coś niepokojącego, lecz wręcz odwrotnie: dziecko zrozumie, że fakt, iż nie idzie do szkoły czy do przedszkola, wynika z przemyślanych decyzji, które nam służą.”
Starsze dzieci, zwłaszcza korzystające z Internetu, mają pewną wiedzę na temat wirusa, ale nie zawsze są w stanie odróżnić informacje wiarygodne od przekłamań. Zadaniem rodzica jest rozwiewać ich wątpliwości, tłumaczyć to, co nie jest zrozumiałe i przede wszystkim nie mówić o rzeczach, co do których nie jest się pewnym.
Oprócz rozmów z dzieckiem ważne jest utrwalanie i nauka prawidłowych nawyków: mycie rąk kilka razy dziennie, unikanie dotykania rękami oczu, nosa, ust, aby zminimalizować ryzyko zakażenia.
Alicja Waszak - pedagog Katarzyna Perlicka - psycholog