
przedszkolnej na terenie Gminy Lądek”
Nr: FEWP.10.01-IZ.00-0019/24 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla
Wielkopolski 2021-2027 (FEW) współfinansowanego z Funduszu na rzecz
Sprawiedliwej Transformacji (FST). Priorytet 10: Sprawiedliwa
transformacja Wielkopolski Wschodniej
Działanie 10.1. Rynek pracy, kształcenie i aktywne społeczeństwo
wspierające transformację gospodarki
Projekt realizowany na terenie gm. Lądek, powiat słupecki,
województwo wielkopolskie (osoby zamieszkujące obszar Wlkp Wschodniej)
w terminie:
01.09.2024 - 31.08.2027 (36 m-cy).
Opis projektu:
Zadanie 1: Zakup drobnego wyposażenia i innych elementów niezbędnych
do organizacji zajęć dodatkowych:
Zakup wyposażenia Ciążeń:
Do zajęć logopedycznych:
-gry logopedyczne
-książki logopedyczne
-laptop
-drukarka
-biurko
-szafka
-tablica multimedialna
-Mobilny statyw
-Program przeznaczony dla osób mających problemy z mówieniem
Do zajęć rytmiczno-ruchowych:
-głośnik
-Bum Bum rurki
-Chusta animacyjna
-Pompon przedszkolny(różne kolory i rozmiary)
-Tęczowa wstążka gimnastyczna
-zestaw karaoke
-zestaw nagłośnieniowy kolumnowy
-tablica multimedialna
-Gra edukacyjna
-Gra edukacyjna
-Gra edukacyjna
-zestaw przyrządów do ćwiczeń
ruchowych-piłki,obręcze,siatki,bramki itp.
Zakup wyposażenia Ratyń:
Zajęcia psycholog i korekcyjno-kompensacyjne:
-gry edukacyjne
-plansze edukacyjne
Zajęcia psychoruchowe:
-piłki terapeutyczne
-miniścianki wspinaczkowe
Zajęcia rehabilitacyjne:
-materace
-drabinki
Zajęcia plastyczne:
-klocki
-Materiały plastyczne zużywalne: w skład pojedynczego zestawu
wchodzą np.: kredki (12 kolorów), ołówki 2 sztuki, temperówka,
gumka do ścierania, ryza papieru, papier biały techniczny (100
kartek), papier kolorowy A4 (100 kartek),
brystol B1, wycinanki, nożyczki przedszkolne, pędzelki (6 sztuk),
teczka kolorowa, klej w sztyfcie, plastelina (12 kolorów), farby
plakatowe (12 kolorów), bibuła gładka (5-6 kolorów), glina
rzeźbiarska, akcesoria dekoracyjne/ kreatywne: pomponiki, patyczki,
oczka, brokaty,mazaki (12 kolorów), masa plastyczna wiaderko, akcesoria
do mas plastycznych.
Zajęcia logopedyczne, terapeutyczne:
-programy edukacyjne logopedia, terapia
Zajęcia rehabilitacyjne, psycho-ruchowe:
-przyrządy do ćwiczeń małej motoryki
-Zakup wózka dla potrzeb dziecka z niepełnosprawnością
Zakup wyposażenia Lądek:
Zajęcia kodowania:
-magiczny dywan
Zajęcia rytmiczno-taneczne:
-zestaw nagłośnieniowy
Zajęcia teatralne:
-podest/scena mobilna
Liczba osób objętych wsparciem: 143 - wszystkie osoby z projektu
będą korzystały z zakupionych pomocy. Zakupiony sprzęt,
doposażenie, pomoce dydaktyczne będą spełniać obowiązujące normy
oraz przepisy BHP, jak
również będą posiadały stosowne certyfikaty, a wybór doposażenia
będzie zgodny z zasadą równości płci i niedyskryminacji, a także
dostosowany do osób z niepełnosprawnościami.
Zadanie 2. Doskonalenie umiejętności kadr do pracy z dziećmi
W ramach realizacji zadania planuje się:
- Kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogika na potrzeby
prowadzenia zajęć z logopedii- nauczyciel
przedszkole Ciążeń (kurs w 2024 roku)
- Kurs Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na potrzeby prowadzenia
zajęć z logopedii- nauczyciel przedszkole
Ciążeń (kurs w 2025 roku)
- Szkolenie muzyczne dla nauczycieli na potrzeby prowadzenia zajęć
rytmiczno-ruchowych- - nauczyciel przedszkole
Ciążeń (w 2024 roku)
- Szkolenie - Zabawy z chustą animacyjną na potrzeby prowadzenia
zajęć rytmiczno-ruchowych- nauczyciel
przedszkole Ciążeń 9w 2025 roku)
- studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki dla osoby, która będzie
prowadziła zajęcia specjalistyczne w przedszkolu
w Dolanach (2024/2025 rok - trzy semestry).
Liczba osób objętych wsparciem: 3 - dwie osoby z przedszkola z
Ciążenia i jedna osoba z przedszkola w Dolanach.
Zadanie 3. Prowadzenie dodatkowych zajęć oraz zwiększenie dostępu do
specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy
Prowadzenie dodatkowych zajęć zwiększających szanse edukacyjne
dzieci w celu wyrównywania stwierdzonych deficytów, kształtowanie i
rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych - Przedszkole Ciążeń,
Lądek, Dolany.
- Prowadzenie zajęć - rekreacyjno-sportowe - Lądek
- Prowadzenie zajęć - rytmiczno-taneczne - Lądek
- Prowadzenie zajęć - teatralne - Lądek
- Prowadzenie zajęć - zajęcia artystyczne - Lądek
- Prowadzenie zajęć - kodowanie - Lądek
- Prowadzenie zajęć - przyrodniczo-ogrodnicze - Lądek
- Prowadzenie zajęć - logopedyczne - Lądek
-Prowadzenie zajęć - rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne -
Lądek
-Prowadzenie zajęć - korekcyjno-kompensacyjne - Lądek
- Prowadzenie zajęć - rewalidacyjne - Lądek
- Prowadzenie zajęć z logopedii - Ciążeń
- Prowadzenie zajęć rytmiczno-muzycznych - Ciążeń
- Prowadzenie zajęć - psycholog - Ciążeń
- Prowadzenie zajęć logopedycznych - Ratyń
- Prowadzenie zajęć psychoruchowych - Ratyń
- Prowadzenie zajęć terapeutycznych - Ratyń
- Prowadzenie zajęć - psycholog - Ratyń
- Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych - Ratyń
- Prowadzenie zajęć rehabilitacyjnych - Ratyń
- Prowadzenie zajęć plastycznych - Ratyń
- Prowadzenie zajęć muzycznych - Ratyń
W zajęciach będą uczestniczyć dzieci w wieku przedszkolnym zgodnie z
zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (50 osób
z ZSP Lądek, 50 osób z SP Ciążeń, 40 osób z ZSP Ratyń Przedszkole
w Dolanach), łącznie 140 osób.
W zajęciach rozwijających kompetencje będą mogły wziąć udział
wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola, a dzieci na zajęcia
wyrównujące stwierdzone deficyty skierują specjaliści z każdej
placówki.
Grupa docelowa, jaka będzie wspierana w ramach projektu:
- dzieci w wieku przedszkolnym zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (50 osób z ZSP Lądek, 50 osób z
SP Ciążeń, 40
osób z ZSP Ratyń Przedszkole w Dolanach),
- nauczyciele wychowania przedszkolnego (2 osoby z SP Ciążeń, 1 osoba
ZSP Ratyń);
- przedszkola - 2 (ZSP Lądek, ZSP Ratyń), oddział przedszkolny w
szkole podstawowej - 1 (SP Ciążeń),
- organ prowadzący - 1 (Gmina Lądek).
Zaplanowane wskaźniki wynikają z przedstawionego problemu i są
dobrane odpowiednio do działań zaplanowanych w projekcie, a ich
wartość jest satysfakcjonująca z punktu widzenia ponoszonych
nakładów oraz zakresu merytorycznego projektu
Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru Wielkopolski
Wschodniej.
Projekt skierowany jest do ogólnodostępnych Ośrodków Wychowania
Przedszkolnego (OWP). Projekt jest projektem niwelującym segregację
osób z niepełnosprawnością, zwiększając im możliwość uczenia
się w placówkach ogólnodostępnych. Cel główny projektu:
Rozszerzanie oferty trzech ośrodków wychowania przedszkolnego na
terenie Gminy Lądek poprzez zwiększenie szans edukacyjnych 140 dzieci
z obszaru Wlkp Wschodniej (gm. Lądek) w celu wyrównywania
stwierdzonych deficytów, kształtowanie i rozwijanie u dzieci
kompetencji kluczowych w wychowaniu (6 rodzajów zajęć w Lądku, 1
rodzaj zajęć w Ciążeniu, 3 rodzaje zajęć w Ratyniu); udoskonalenie
umiejętności kadr niezbędnych do pracy z dziećmi - 3 osoby,
zwiększenie dostępu do specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy (4
rodzaje zajęć w Lądku, 2 rodzaje zajęć w Ciążeniu, 6 rodzajów
zajęć w Ratyniu) , zakup pomocy dydaktycznych w trzech OWP,
umożliwienie osobie z niepełnosprawnością udziału w wychowaniu
przedszkolnym (wspieranie dostępności)-1 osoba w okresie
01.09.2024-31.08.2027 (36 m-cy).
Działania, które przyczynią się do osiągnięcia rezultatów:
- rozszerzanie oferty ośrodków wychowania przedszkolnego na terenie
Gm. Lądek poprzez m.in. organizację i prowadzenie dodatkowych zajęć
zwiększających szanse edukacyjne dzieci w celu wyrównywania
stwierdzonych deficytów, kształtowanie i rozwijanie u dzieci
kompetencji kluczowych:
rytmika, rytmiczno-taneczne, rekreacyjno-sportowe, teatralne,
artystyczne, kodowania, przyrodniczo-ogrodnicze, plastyczne, muzyczne.
- dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb
dziecka z niepełnospr. (zakup wózka) oraz realizacja dodatkowej oferty
edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosp.
udział w wychowaniu przedsz.
- doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji kadr
niezbędnych do pracy z dziećmi - 3 osoby (Kurs kwalifikacyjny w
zakresie
oligofrenopedagogika, Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, Szkolenie
muzyczne dla nauczycieli, Zabawy z chustą animacyjną,
oligofrenopedagogika-
studia podyplomowe).
- zwiększenie dostępu do specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy
ponad wsparcie zapewniane przez OP na podstawie obowiązujących
przepisów
(logopedia, psycholog, zajęcia rozwijające kompetencje
emocjonalno-społeczne, korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne,
psychoruchowe, terapeutyczne,
psychologiczne, rehabilitacyjne.
- wykorzystywane będą zasoby dostępne na Zintegrowanej Platformie
Edukacyjnej, przede wszystkim korzystanie z poradników dot. Wsparcia
dla
nauczyciela w pracy z dziećmi z różnymi potrzebami.
- zakup pomocy do prowadzenia zajęć.
Efekty interwencji:
- rozszerzenie oferty o zajęcia zwiększające szanse edukacyjne
dzieci.
- podniesienie jakości edukacji przedszkolnej (zajęcia prowadzące do
wszechstronnego rozwoju dzieci i większych szans na rynku pracy).
- zwiększenie wsparcia w zakresie zidentyfikowanych specjalnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych, w tym wynikających z niepełnosprawności.
- doposażenie miejsc wychowania przedszkolnego.
- udoskonalenie umiejętności kadr.
Realizacja zajęć odbywać się będzie poza czasem bezpłatnego
nauczania, wychowania i opieki.
Całkowita wartość projektu: 1 016 737,91 zł
Kwota dofinansowania: 915 064,11 zł
Kwota dofinansowania UE: 711 716,53 zł