Zostań w Domu, czyli biblioterapeutyczne wsparcie dziecka w trudnym okresie pandemii

 

 

Obecna sytuacja okazała się tak trudna, że wszyscy potrzebujemy w niej wsparcia. Ograniczenia, które zostały wymuszone pandemią koronawirusa, sprawiają, że czujemy strach, zagrożenie, głównie zaś poszukujemy informacji, wsparcia ze strony bliskich, więzi. Oczekują tego dorośli i dzieci, którym potrzebne jest szczególne wsparcie psychiczne. Jedną z jego form może być biblioterapia. Właściwie dobrany tekst literacki może przede wszystkim pomóc dziecku zrozumieć tę trudną sytuację, odnaleźć się w niej, wpłynąć pozytywnie na stan emocjonalny. Pragnę się z Państwem podzielić kilkoma pomysłami wykorzystania elementów biblioterapii w pracy online z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Można to zrobić dzięki dostępnym w różnych źródłach online tekstom i scenariuszom. Część z nich jest już gotowa, inne są łatwe do zmodyfikowania tak, by można było pracować z dzieckiem „jeden na jeden”.

Teksty do bajko- czy biblioterapii znajdą Państwo np. na stronie Biblioteki Pedagogicznej w Skawinie, w zakładce Centrum Literatury Terapeutycznej. Dostępnych jest 5 tomików bajek terapeutycznych o różnej tematyce.

Do pobrania są bajki dla dzieci, które przeżywają lęki, mają negatywne nastawienie do niektórych zadań, źle znoszą porażki, nie dbają o ład i porządek w swoim otoczeniu, kłamią, czy zbyt często wykorzystują multimedia. Tak więc, to tematy teraz szczególnie potrzebne i aktualne. Znajdziecie Państwo też w tych zbiorkach teksty relaksacyjne dla dzieci złych czy zmęczonych. Jeden ze zbiorków pt. Bajkowe sposoby na dziecięce słabostki jest w postaci audiobooka, który – jak się okazuje – jest w tym okresie najłatwiejszą formą przekazu tekstu. Tu rodzic znajdzie np. bajki o szacunku, lenistwie czy kłamstwie – zagadnieniach szczególnie ważnych dla dziecka z zachwianym poczuciem bezpieczeństwa lub aktywności.

Teksty terapeutyczne można też pobrać ze stron innych bibliotek, szczególnie zaangażowanych w propagowanie biblioterapii w Polsce. Z pewnością należy do nich Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, na której stronie znajdą Państwo szereg bajek relaksacyjnych, ale i bajkę o niepowodzeniach szkolnych, lęku przed samodzielnością, czy o sposobach przezwyciężania strachu. To teksty wartościowe i bardzo teraz potrzebne, a równocześnie ułatwiające nauczycielowi wykorzystanie elementów biblioterapii w zdalnym nauczaniu.
Po bajki można też sięgnąć
tutaj.

 

(Tekst zaczerpnięty z Biblioteki w Szkole, Lidia Ippoldt Biblioteka Pedagogiczna w Skawinie Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne)

 

Szczególnie cenne będą teksty pomocne dziecku w zrozumieniu tej konkretnej, trudnej sytuacji. Cały cykl takich bajek jest dostępny do pobrania za pośrednictwem wyżej wymienionej zakładki Biblioteki Pedagogicznej w Skawinie, ale i na stronie www.poznan.wyborcza.pl/poznan/7.36001,25811148.koronawirus-w-wersji-dla-dzieci-bajka-o-zlym-krolu-korona-wirusie.html i https://parenting.pl/artur-barcis-napisal-wiersz-dla-dzieci-o-koronawirusie-wyjasnil-dlaczego-powinnismy-zostac-w-domu.

Można też skorzystać z gotowych scenariuszy. Takie od dawna zamieszczane są w kwartalniku Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego „Biblioterapeucie”. Wersja online jego numerów do roku 2015 na stronie PTB (może być pomocna tym, którzy szukają pomysłów na wykorzystanie tekstów. Oczywiście będzie to wymagało często dodatkowych przeróbek zadań dla ucznia, na wersję możliwą do realizacji zdalnie, ale jest to z pewnością zależne od inwencji nauczycieli, a tej im nie brakuje.

Przykładem scenariusza dostosowanego do obecnych warunków nauczania jest zamieszczony w zakładce Centrum Literatury Terapeutycznej Biblioteki Pedagogicznej w Skawinie. Stanowi on całość z wcześniej umieszczoną tam bajką pt. „O krainie Pollandi, która nie dała się koronostworkowirusowi”. Są tam gotowe karty pracy, ale też pozostawiona możliwość własnych pomysłów nauczyciela, czyli tego, czego teraz się od niego wymaga.