Symptomy nadużywania telefonu komórkowego



KIEDY ZACZYNA SIĘ FONOHOLIZM?


Istnieją trzy grupy zachowań, które należy obserwować, by zdiagnozować problem. Są to widoczne zachowania użytkowników, odczucia psychiczne towarzyszące (nie)używaniu mediów cyfrowych oraz negatywne skutki z tym związane.
CO POWINNO ZANIEPOKOIĆ ?

Symptomy nadużywania telefonu komórkowego

ZACHOWANIE:

•nierozstawanie się ze swoim telefonem,
•ciągłe sprawdzane urządzenia i uruchamiane telefonu (np. częste sięganie po telefon, częste używanie go, sprawdzanie, trzymanie w dłoni bądź blisko siebie, przed sobą),

•przerywanie spotkań/rozmów w celu odebrania bądź nawiązania połączenia/ wiadomości,

•wychodzenie z sali szkolnej w celu odebrania bądź nawiązania połączenia/ wiadomości,

•częste robienie zdjęć typu selfie i dzielenie się nimi z innymi użytkownikami sieci,
•korzystanie z urządzeń w miejscach i sytuacjach, w których nie powinno się tego robić (np. prowadzenie samochodu, przechodzenie przez jezdnię),

•ukrywanie przed innymi (na przykład przed rodzicami) czynności związanych z używaniem smartfona,

•realizacja czynności ze smartfonem w ręku.
Symptomy nadużywania telefonu komórkowego

– PSYCHIKA

•odczuwanie silnej potrzeby lub wręcz poczucia przymusu korzystania z telefonu,
•ciągła gotowość na odpisanie na e-mail, sms,
•odczuwanie niepokoju, rozdrażnienia, gorszego samopoczucia przy próbach przerwania/ograniczenia korzystania z Internetu, komputera,
•wyraźna niezgoda i niezadowolenie z powodu ograniczenia możliwości korzystania z telefonu,

•odczuwanie niepokoju, rozdrażnienia w sytuacjach zabronienia korzystania z telefonu komórkowego,

•podkreślanie ważności wpływu bycia on-line na dziejące się wydarzenia,
•wysokie poczucie bezpieczeństwa związane z byciem on-line,
•przeżywanie strachu (lęku) z powodu niebycia w głównym nurcie informacji,
•przeżywanie negatywnych emocji związanych z niemożnością połączenia się z Internetem (np. szukanie zasięgu za wszelką cenę).
Symptomy nadużywania telefonu komórkowego

– NEGATYWNE SKUTKI

•zaniedbywanie innych aktywności lub dotychczasowych zainteresowań na rzecz korzystania z telefonu,

•wycofanie się z dotychczasowych relacji z innymi i zamykniecie się w świecie wirtualnym,

•korzystanie z Internetu/urządzeń pomimo szkodliwych następstw (niewyspanie, nieodpowiednie i nieregularne żywienie, zaniedbany wygląd, niewywiązywanie się ze swoich szkolnych, zawodowych, rodzinnych obowiązków),

•nadmierne rozproszenie i dekoncentracja np. na zajęciach lekcyjnych i poza nimi,
•problem z właściwym gospodarowaniem własnym czasem wolnym,
•częste nudzenie się i nic nie robienie, brak wyraźnej pasji w życiu, niski poziom angażowania się w sprawy szkolne,

•niska aktywność ruchowa, brak spędzania czasu wolnego w sposób aktywny,
•przejawianie tendencji do autoizolacji, pozostawanie na uboczu grupy,
•ogólne przemęczenie organizmu, przeciążenie informacyjne.


(Materiały przygotowane przez pedagoga i psychologa szkolnego)