§11.1.Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia

w szczególności:

1)    wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

2)    postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

3)    dbałość o honor i tradycję szkoły;

4)    dbałość o piękno mowy ojczystej;

5)    dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

6)    godne kulturalne zachowanie w szkole i poza nią;

7)    okazywanie szacunku innym osobom.

2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

3.  1).  W klasach I - III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

     2).  Oceniając zachowanie ucznia nauczyciel stosuje następujące oznaczenia:

 W – wyróżniające

 B – bez zastrzeżeń

 P - poprawne     

 N – niezadawalające

     3).  Kryteria ocen zachowania w klasach I-III

Wyróżniające:  

     Uczeń:

a)    odznacza się wysoką kulturą osobistą,

b)    zawsze wypełnia solidnie swoje obowiązki,

c)    jest bardzo zaangażowany w życie klasy i szkoły,

d)    nawiązuje koleżeńskie więzi z innymi dziećmi , szanuje ich odmienność , liczy się

z ich potrzebami i życzeniami , interesuje się problemami kolegów , śpieszy im

z pomocą w razie potrzeby , potrafi z nimi  współpracować, jest niekonfliktowy,

e)    szanuje i troszczy się o własność swoją , innych , szkolną i społeczną,

f)    wzorowo respektuje reguły i umowy obowiązujące w klasie i w szkole,

g)   pracuje sumiennie, zawsze jest skoncentrowany nad wykonywanymi zadaniami, przezwycięża wysiłkiem napotkane trudności , z entuzjazmem podejmuje nowe przedsięwzięcia, jest systematyczny,

h)   zawsze utrzymuje porządek wokół siebie, troszczy się o otoczenie i dba o higienę

osobistą,

i)     regularnie uczęszcza na zajęcia a dni i godziny nieobecności usprawiedliwia

w wyznaczonym terminie.

Bez zastrzeżeń

     Uczeń:

a)    angażuje się w życie klasy i szkoły,

b)    jego kultura osobista jest na dobrym poziomie,

c)     zazwyczaj wypełnia powierzone mu obowiązki,

d)    z szacunkiem odnosi się do rówieśników , nawiązuje z nimi koleżeńskie więzi

a konflikty i nieporozumienia rozwiązuje bez stosowania przemocy,

e)    szanuje własność swoją , innych , szkolną i społeczną,

f)    przestrzega reguł i umów obowiązujących w klasie i w szkole,

g)    pracuje na ogół sumiennie , systematycznie , trudności stara się przezwyciężać

wysiłkiem,

h)    dba o czystość miejsc w których przebywa na terenie szkoły i otoczenia, dba

higienę osobistą,

i)     stara się być punktualny,

j)     regularnie uczęszcza na zajęcia a dni i godziny nieobecności usprawiedliwia

w wyznaczonym terminie.

Poprawne

     Uczeń:

a)    czasami nie wypełnia obowiązków szkolnych,

b)    kultura osobista budzi zastrzeżenia,

c)    czasami wchodzi w konflikty z rówieśnikami i zdarza mu się stosować przemoc,

d)    wymaga częstej kontroli i upominania w zakresie obowiązków poszanowania

własności swojej, innych szkolnej i społecznej,

e)    niekiedy nie przestrzega reguł i umów właściwego postępowania w klasie

i szkole,

f)    nie zawsze pracuje na miarę swych możliwości, bywa rozproszony

i nieuważny,

g)    zapomina o utrzymaniu porządku wokół siebie,

h)    stara się być punktualny.

Niezadawalające

     Uczeń:

a)    jego kultura osobista budzi poważne zastrzeżenia,

b)    często nie wypełnia obowiązków szkolnych,

c)    w kontaktach z rówieśnikami wywołuje sytuacje konfliktowe , nieporozumienie

i często rozwiązuje je  przemocą , namawia do niewłaściwych zachowań, nie liczy się

z problemami innych,

d)    nie szanuje własności swojej, innych, szkolnej i społecznej,

e)    często nie przestrzega reguł i umów obowiązujących w klasie i w szkole,

f)    nie pracuje na miarę swoich możliwości,

g)    słabo angażuje się w życie klasy i szkoły,

h)    z premedytacją spóźnia się na zajęcia,

i)     nie troszczy się o czystość miejsc, w których przebywa i higienę osobistą.

 

4.1) Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV, ustala się według następującej skali:

a)    wzorowe – wz

b)    bardzo dobre – bdb

c)    dobre – db

d)    poprawne - pop

e)    nieodpowiednie – ndp

f)    naganne – ng

       2)  W treści oceny zachowania mieści się:

       a) Stosunek ucznia do obowiązków szkolnych  rozumiany jako uczestnictwo

w różnych pracach związanych z procesem uczenia się i stosunek do podstawowego obowiązku jakim jest nauka, a wyrażający się w:

        -  przestrzeganiu regulaminu szkoły,

        -  systematycznym i punktualnym  uczęszczaniu na lekcje i inne zajęcia,
        -  systematycznym  przygotowaniu się do zajęć dydaktycznych i czynnym w nim

           udziale,
        -  rozwijaniu własnych zainteresowań.

     b) Kultura osobista ucznia, czyli możliwe do zaobserwowania zewnętrzne przejawy zachowania określające jego umiejętność współżycia w grupie, sposób bycia, wrażliwość na estetykę i dbałość o zdrowie przejawiające się w:

        -  takcie i kulturze w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi;

  • życzliwości w stosunku do otoczenia,
  • umiejętności właściwego wyrażania swoich myśli i przekonań,
  • kulturze słowa.

        -  dbałości o wygląd zewnętrzny;

  • zachowania higieny osobistej,
  • stosownym  stroju, fryzurze, ozdobach.

        -  przestrzeganiu  zasad bezpieczeństwa;

  • ochrony  zdrowia własnego i innych,
  • nie stwarzaniu zagrożeń i  reagowaniu na zagrożenia.

         -   postawie wobec nałogów i uzależnień;

  • palenia papierosów,
  • picia alkoholu,
  • zażywania narkotyków i środków odurzających.

     c)  Postawa moralna i społeczna wykazująca:
         -  stosunek ucznia do kolegów i otaczającej rzeczywistości;

  • sumienność, uczciwość, uczynność, poczucie odpowiedzialności,
  • rzetelność w wykonywaniu zadań,
  • poszanowanie godności własnej i drugiego człowieka,
  • reakcja na przejawy zła,
  • pomoc kolegom w nauce i innych sytuacjach życiowych.         

         -uczestnictwo w życiu klasy, szkoły, środowiska;

  • aktywny udział  w życiu klasy, przejawianie inicjatyw,
  • współorganizowanie uroczystości szkolnych i klasowych,
  • godne reprezentowanie szkoły w olimpiadach, konkursach, zawodach,
  •  inne formy aktywności (np. wykonywanie elementów dekoracyjnych, przeprowadzenie pogadanki lub    wykonanie scenki związanej z właściwym zachowaniem) .

   5. Ocena z zachowania powinna uwzględniać również:

     1)  Dbałość o wygląd zewnętrzny co oznacza, że:

      a) ucznia obowiązuje  odpowiedni strój na co dzień a podczas uroczystości

szkolnych strój galowy;

      b) uczeń nie może mieć farbowanych włosów, ekstrawaganckich fryzur, makijażu, tatuażu, pomalowanych paznokci, nie powinien w szkole nosić nakrycia głowy;

      c) uczeń powinien przychodzić do szkoły w bezpiecznym obuwiu i na niskim

obcasie oraz bez  niebezpiecznych ozdób (wisiorki, długie klipsy  i kolczyki,

chłopcom w ogóle zakazuje się noszenia kolczyków);

       d) okrycia wierzchnie należy zostawiać na wieszaku na korytarzu.

     2)a) Uczniów obowiązuje całkowity zakaz przynoszenia i używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych wyposażonych w funkcję nagrywania dźwięku i obrazu.

      b) Uczeń może skorzystać z telefonu w sekretariacie szkoły.

      c) Korzystanie z wyżej wymienionych urządzeń jest możliwe w celach dydaktycznych  za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia oraz podczas zajęć pozaszkolnych za zgodą organizatora i zgodnie z regulaminem zajęć.

  d) W przypadku niedostosowania się do pkt 2anastępuje zabranie urządzenia

do „depozytu” (po wyjęciu przez ucznia karty), skąd odbiera je rodzic (prawny

opiekun dziecka).

  e)  Kolejne przyniesienie telefonu i innych urządzeń elektronicznych wyposażonych

w funkcję nagrywania dźwięku i obrazu powoduje zabranie urządzeń do „depozytu”

do końca semestru. W ostatnim dniu semestru lub roku szkolnego urządzenie odbiera rodzic.

   6.   Roczną oceną klasyfikacyjną zachowania jest ocena za II okres, która jednak uwzględnia zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.   

   7.  Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:

     1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

     2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

8.Wychowawcy klas IV-VI  na początku roku szkolnego zawierają kontrakt

z uczniami, który określa warunki, na jakich uczniowie otrzymają ocenę zachowania

o następującej treści:

KONTRAKT DOTYCZĄCY OCENY ZACHOWANIA

 

Niniejszy kontrakt  zawarty między wychowawcą klasy .....   a uczniami klasy .....  Szkoły Podstawowej
      im. K.K. Baczyńskiego w Ciążeniu – określa warunki, na jakich każdy z nas  otrzyma ocenę zachowania

      w roku szkolnym ...................

      Dotyczy on wszystkich form działalności szkoły (zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, przerwy , wyjścia ,

      wyjazdy , wycieczki itp).

 

 I.  Będę miał wzorową ocenę zachowania, jeżeli:

  1. Przestrzegam regulamin szkolny.
  2. Rzetelnie wypełniam obowiązki szkolne.
  3. Systematycznie uczęszczam na zajęcia (na bieżąco, w ciągu tygodnia usprawiedliwiam swoje nieobecności.
  4. Aktywnie uczestniczę w zajęciach szkolnych.
  5. Z szacunkiem odnoszę się do rówieśników i dorosłych w szkole oraz poza nią.
  6. Bezwzględnie przestrzegam kultury języka.
    1. Odznaczam się wysoką kulturą osobistą.
    2. Z własnej inicjatywy pomagam słabszym w nauce, jestem uczciwym i życzliwym.
    3. Reaguję na krytykę i przejawy zła, bronię słabszych.
    4. Pracuję na rzecz klasy i szkoły (apele, uroczystości, imprezy, gazetki).
    5. Nie spóźniam się.
    6. Nie mam uwag.

7.       Osiągam sukcesy w zawodach sportowych i konkursach szkolnych i poza szkolnych.

II. Będę miał bardzo dobrą ocenę zachowania, jeżeli:

       1.  Przestrzegam regulamin szkolny.

       2.  Rzetelnie wypełniam obowiązki szkolne.

       3.  Systematycznie uczęszczam na zajęcia , na bieżąco, w ciągu tygodnia usprawiedliwiam  swoje

            nieobecności.

       4.  Aktywnie uczestniczę w zajęciach szkolnych.

       5.  Z szacunkiem odnoszę się do rówieśników i dorosłych w szkole oraz poza nią.

       6.  Bezwzględnie przestrzegam kultury języka.

       7.  Jestem organizatorem imprez klasowych.

       8.  Chętnie biorę udział w imprezach szkolnych.

       9.  Aktywnie uczestniczę w życiu szkoły.

       10. Biorę udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz zawodach sportowych.

       11. Nie spóźnię się więcej niż jeden raz w semestrze i reaguje na nią pozytywnie.

       12. Nie będę miał więcej niż jednej uwagi w semestrze.

       13. Przestrzegam punktów jak na zachowanie dobre.

  III. Będę miał dobrą   zachowania, jeżeli:

       1.  Staram się  przestrzegać regulaminu szkolnego.

       2.  Dobrze wypełniam obowiązki szkolne.

      3.   Systematycznie uczęszczam na zajęcia na bieżąco, w ciągu tygodnia usprawiedliwiam  swoje

            nieobecności.

       4.  Aktywnie uczestniczę w zajęciach szkolnych.

       5.  Z szacunkiem odnoszę się do rówieśników i dorosłych w szkole oraz    poza nią.

       6.  Przestrzegam kultury języka.

       7.  Dbam o higienę osobistą oraz czystość i estetykę szkoły.

       8.  Szanuję mienie szkolne, społeczne oraz własność innych.

       9.  Dbam  o swoje zdrowie, nie stosuję używek w szkole i poza nią.

       10. Pomagam w organizowaniu imprez klasowych.

       11. Nie spóźnię się więcej niż 3 razy na lekcje.

       12. Nie będę miał więcej niż 3 uwag.

IV. Będę miał poprawną ocenę zachowania, jeżeli:

       1.  Zdarzają mi się uchybienia w  przestrzeganiu regulaminu szkolnego.

       2.  Nie będę miał więcej niż 5 spóźnień.

       3.  Nie będę miał więcej niż 7 uwag.

       4.  Usprawiedliwiam nieobecności.

       5.  Nie zawsze pracuję na miarę moich możliwości.

       6.  Przeważnie wywiązuję się z powierzonych mi obowiązków.

       7.  Nie przeszkadzam w zajęciach szkolnych.

       8.  Kulturalnie odnoszę się do rówieśników i dorosłych w szkole oraz poza nią.

       9.  Szanuję mienie osobiste, szkolne i społeczne.

       10 .Nie stosuję używek.

       11. Reaguję pozytywnie na zwracane uwagi.

V. Będę miał nieodpowiednią ocenę zachowania, jeżeli:

       1.  Często łamię postanowienia regulaminu szkolnego.

       2.  Nie wypełniam obowiązków szkolnych.

       3.  Spóźniam się i opuszczam zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia.

       4.  Mam więcej niż 7 uwag.

       5.  Utrudniam prowadzenie lekcji.

       6.  Jestem agresywny, stwarzam zagrożenie dla siebie i innych.

       7.  Nakłaniam innych do niewłaściwych zachowań.

       8.  Jestem niekulturalny, odnoszę się z lekceważeniem do uczniów i dorosłych w szkole oraz poza nią.

       9.  Niszczę mienie szkoły lub przywłaszczam sobie cudzą własność.

       10.Zdarzyło mi się stosować używki.

       11.Nie robię nic pozytywnego na rzecz szkoły i klasy.

       12.Nie reaguję na upomnienia, nie poprawiam swojego zachowania.

VI. Będę miał naganną ocenę zachowania, jeżeli:

        1. Nie przestrzegam postanowień regulaminu szkolnego.

       2.  Świadomie stwarzam zagrożenie dla siebie i innych.

       3.  Biorę udział w bójkach i kradzieżach.

       4.  Znęcam się psychicznie lub fizycznie nad słabszymi, stosuję szantaż, wyłudzanie, zastraszanie.

       5.  Umyślnie dewastuję mienie szkolne lub prywatne.

       6.  Bardzo często spóźniam się i opuszczam zajęcia szkolne bez  usprawiedliwienia.

       7.  Wykazuję zupełny brak kultury – jestem arogancki, agresywny i wulgarny w  stosunku do kolegów,

            nauczycieli oraz  innych dorosłych.

       8.  Stosuję używki zagrażające mojemu zdrowiu.

       9.  Nie wykazuję poprawy, mimo podejmowanych przez szkołę środków zaradczych.

VII. W przypadku zagrożenia  uwagą pisemną przeprowadza się rozmowę wychowawczą z uczniem.

W sytuacji uwagi pisemnej:

Anulowanie uwagi następuje na zasadzie kontraktu zawartego między uczniem a nauczycielem, skutkiem

 którego ma być zmiana niewłaściwego zachowania ucznia w określonym terminie udokumentowana

pochwałą.

Celem kontraktu jest wzmacnianie dobrego zachowania i podjętego wysiłku przez ucznia.
Pracę z uczniem w oparciu o kontrakt podejmuje nauczyciel w przypadku gdy niewłaściwe zachowanie

dotyczy wyłącznie jego przedmiotu. W przypadku niewłaściwego  zachowania o szerszej skali, warunki

 pracy z uczniem w  celu wzmocnienia dobrego zachowania  ustala wychowawca.

Warunki kontraktu:

  1. Rozmowa , podczas której uczeń określa się, czy chce pracować nad poprawą swojego zachowania.
  2. Ustalenie sposobu, terminu i form kontroli przeznaczonych na korygowanie złego zachowania

z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka.
a) Nauczyciel ustala termin 2 tygodnie na poprawę zachowania.

W zależności od potrzeb dziecka termin ten można skrócić lub wydłużyć. W przypadku wywiązania się ucznia z kontraktu następna uwaga wydłuża czas kontraktu o 2 tygodnie. Jeżeli uczeń w dłuższym terminie nie poprawi swojego zachowania powraca się do terminu wyjściowego.

b) W przypadku bójek, kradzieży, oszustw wobec nauczyciela, słownego uwłaczania godności człowieka (ubliżanie słowne) kontrakt zawiera się z uczniem na okres 3 miesięcy.

  1. Podsumowanie wywiązania się ucznia z warunków kontraktu:
    a) gdy uczeń wywiąże się z kontraktu, uwaga zostaje anulowana,
    b)  w przypadku nie wywiązania się z kontraktu, uwaga nie zostaje   anulowana.
  2. Zachęcanie ucznia mającego efekty swojej pracy do działań na rzecz innych poprzez:

a) interwencję w niewłaściwe zachowanie innych (np. przekonywanie, zachęcanie do dobra, tłumaczenie …),

b) omówienie przez ucznia drogi do sukcesu (w czasie godziny do dyspozycji wychowawcy).

Praca z uczniem udokumentowana zostaje w dzienniku zajęć.

O ostatecznej ocenie z zachowania decyduje średnia ocen z następujących kategorii:

       1.  Kultura osobista.

       2.  Stosunek do obowiązków szkolnych.

       3.  Postawa społeczna.

 

Jeżeli uczeń otrzyma więcej niż siedem uwag z jednej kategorii lub łącznie z trzech, nie pracuje nad sobą i nie anuluje tych uwag, otrzymuje ocenę nieodpowiednią na półrocze lub na koniec roku szkolnego.

Złe zachowanie z premedytacją zagrażające zdrowiu, życiu i godności człowieka nie podlega warunkom kontraktu, uwaga nie zostaje w żaden sposób anulowana i stanowi wyznacznik oceny nieodpowiedniej

lub nagannej.

 

    Oświadczam, że zapoznałam/em/ się z warunkami kontraktu i własnoręcznym podpisem zobowiązuję się do   jego przestrzegania.
  Podpisy uczniów:                                                                                                  Podpis wychowawcy: