§11.1.Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia
w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycję szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne kulturalne zachowanie w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
3. 1). W klasach I - III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
2). Oceniając zachowanie ucznia nauczyciel stosuje następujące oznaczenia:
W – wyróżniające
B – bez zastrzeżeń
P - poprawne
N – niezadawalające
3). Kryteria ocen zachowania w klasach I-III
Wyróżniające:
Uczeń:
a) odznacza się wysoką kulturą osobistą,
b) zawsze wypełnia solidnie swoje obowiązki,
c) jest bardzo zaangażowany w życie klasy i szkoły,
d) nawiązuje koleżeńskie więzi z innymi dziećmi , szanuje ich odmienność , liczy się
z ich potrzebami i życzeniami , interesuje się problemami kolegów , śpieszy im
z pomocą w razie potrzeby , potrafi z nimi współpracować, jest niekonfliktowy,
e) szanuje i troszczy się o własność swoją , innych , szkolną i społeczną,
f) wzorowo respektuje reguły i umowy obowiązujące w klasie i w szkole,
g) pracuje sumiennie, zawsze jest skoncentrowany nad wykonywanymi zadaniami, przezwycięża wysiłkiem napotkane trudności , z entuzjazmem podejmuje nowe przedsięwzięcia, jest systematyczny,
h) zawsze utrzymuje porządek wokół siebie, troszczy się o otoczenie i dba o higienę
osobistą,
i) regularnie uczęszcza na zajęcia a dni i godziny nieobecności usprawiedliwia
w wyznaczonym terminie.
Bez zastrzeżeń
Uczeń:
a) angażuje się w życie klasy i szkoły,
b) jego kultura osobista jest na dobrym poziomie,
c) zazwyczaj wypełnia powierzone mu obowiązki,
d) z szacunkiem odnosi się do rówieśników , nawiązuje z nimi koleżeńskie więzi
a konflikty i nieporozumienia rozwiązuje bez stosowania przemocy,
e) szanuje własność swoją , innych , szkolną i społeczną,
f) przestrzega reguł i umów obowiązujących w klasie i w szkole,
g) pracuje na ogół sumiennie , systematycznie , trudności stara się przezwyciężać
wysiłkiem,
h) dba o czystość miejsc w których przebywa na terenie szkoły i otoczenia, dba
higienę osobistą,
i) stara się być punktualny,
j) regularnie uczęszcza na zajęcia a dni i godziny nieobecności usprawiedliwia
w wyznaczonym terminie.
Poprawne
Uczeń:
a) czasami nie wypełnia obowiązków szkolnych,
b) kultura osobista budzi zastrzeżenia,
c) czasami wchodzi w konflikty z rówieśnikami i zdarza mu się stosować przemoc,
d) wymaga częstej kontroli i upominania w zakresie obowiązków poszanowania
własności swojej, innych szkolnej i społecznej,
e) niekiedy nie przestrzega reguł i umów właściwego postępowania w klasie
i szkole,
f) nie zawsze pracuje na miarę swych możliwości, bywa rozproszony
i nieuważny,
g) zapomina o utrzymaniu porządku wokół siebie,
h) stara się być punktualny.
Niezadawalające
Uczeń:
a) jego kultura osobista budzi poważne zastrzeżenia,
b) często nie wypełnia obowiązków szkolnych,
c) w kontaktach z rówieśnikami wywołuje sytuacje konfliktowe , nieporozumienie
i często rozwiązuje je przemocą , namawia do niewłaściwych zachowań, nie liczy się
z problemami innych,
d) nie szanuje własności swojej, innych, szkolnej i społecznej,
e) często nie przestrzega reguł i umów obowiązujących w klasie i w szkole,
f) nie pracuje na miarę swoich możliwości,
g) słabo angażuje się w życie klasy i szkoły,
h) z premedytacją spóźnia się na zajęcia,
i) nie troszczy się o czystość miejsc, w których przebywa i higienę osobistą.
4.1) Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV, ustala się według następującej skali:
a) wzorowe – wz
b) bardzo dobre – bdb
c) dobre – db
d) poprawne - pop
e) nieodpowiednie – ndp
f) naganne – ng
2) W treści oceny zachowania mieści się:
a) Stosunek ucznia do obowiązków szkolnych rozumiany jako uczestnictwo
w różnych pracach związanych z procesem uczenia się i stosunek do podstawowego obowiązku jakim jest nauka, a wyrażający się w:
- przestrzeganiu regulaminu szkoły,
- systematycznym i punktualnym uczęszczaniu na lekcje i inne zajęcia,
- systematycznym przygotowaniu się do zajęć dydaktycznych i czynnym w nim
udziale,
- rozwijaniu własnych zainteresowań.
b) Kultura osobista ucznia, czyli możliwe do zaobserwowania zewnętrzne przejawy zachowania określające jego umiejętność współżycia w grupie, sposób bycia, wrażliwość na estetykę i dbałość o zdrowie przejawiające się w:
- takcie i kulturze w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi;
- życzliwości w stosunku do otoczenia,
- umiejętności właściwego wyrażania swoich myśli i przekonań,
- kulturze słowa.
- dbałości o wygląd zewnętrzny;
- zachowania higieny osobistej,
- stosownym stroju, fryzurze, ozdobach.
- przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa;
- ochrony zdrowia własnego i innych,
- nie stwarzaniu zagrożeń i reagowaniu na zagrożenia.
- postawie wobec nałogów i uzależnień;
- palenia papierosów,
- picia alkoholu,
- zażywania narkotyków i środków odurzających.
c) Postawa moralna i społeczna wykazująca:
- stosunek ucznia do kolegów i otaczającej rzeczywistości;
- sumienność, uczciwość, uczynność, poczucie odpowiedzialności,
- rzetelność w wykonywaniu zadań,
- poszanowanie godności własnej i drugiego człowieka,
- reakcja na przejawy zła,
- pomoc kolegom w nauce i innych sytuacjach życiowych.
-uczestnictwo w życiu klasy, szkoły, środowiska;
- aktywny udział w życiu klasy, przejawianie inicjatyw,
- współorganizowanie uroczystości szkolnych i klasowych,
- godne reprezentowanie szkoły w olimpiadach, konkursach, zawodach,
- inne formy aktywności (np. wykonywanie elementów dekoracyjnych, przeprowadzenie pogadanki lub wykonanie scenki związanej z właściwym zachowaniem) .
5. Ocena z zachowania powinna uwzględniać również:
1) Dbałość o wygląd zewnętrzny co oznacza, że:
a) ucznia obowiązuje odpowiedni strój na co dzień a podczas uroczystości
szkolnych strój galowy;
b) uczeń nie może mieć farbowanych włosów, ekstrawaganckich fryzur, makijażu, tatuażu, pomalowanych paznokci, nie powinien w szkole nosić nakrycia głowy;
c) uczeń powinien przychodzić do szkoły w bezpiecznym obuwiu i na niskim
obcasie oraz bez niebezpiecznych ozdób (wisiorki, długie klipsy i kolczyki,
chłopcom w ogóle zakazuje się noszenia kolczyków);
d) okrycia wierzchnie należy zostawiać na wieszaku na korytarzu.
2)a) Uczniów obowiązuje całkowity zakaz przynoszenia i używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych wyposażonych w funkcję nagrywania dźwięku i obrazu.
b) Uczeń może skorzystać z telefonu w sekretariacie szkoły.
c) Korzystanie z wyżej wymienionych urządzeń jest możliwe w celach dydaktycznych za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia oraz podczas zajęć pozaszkolnych za zgodą organizatora i zgodnie z regulaminem zajęć.
d) W przypadku niedostosowania się do pkt 2anastępuje zabranie urządzenia
do „depozytu” (po wyjęciu przez ucznia karty), skąd odbiera je rodzic (prawny
opiekun dziecka).
e) Kolejne przyniesienie telefonu i innych urządzeń elektronicznych wyposażonych
w funkcję nagrywania dźwięku i obrazu powoduje zabranie urządzeń do „depozytu”
do końca semestru. W ostatnim dniu semestru lub roku szkolnego urządzenie odbiera rodzic.
6. Roczną oceną klasyfikacyjną zachowania jest ocena za II okres, która jednak uwzględnia zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
7. Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
8.Wychowawcy klas IV-VI na początku roku szkolnego zawierają kontrakt
z uczniami, który określa warunki, na jakich uczniowie otrzymają ocenę zachowania
o następującej treści:
KONTRAKT DOTYCZĄCY OCENY ZACHOWANIA
Niniejszy kontrakt zawarty między wychowawcą klasy ..... a uczniami klasy ..... Szkoły Podstawowej
im. K.K. Baczyńskiego w Ciążeniu – określa warunki, na jakich każdy z nas otrzyma ocenę zachowania
w roku szkolnym ...................
Dotyczy on wszystkich form działalności szkoły (zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, przerwy , wyjścia ,
wyjazdy , wycieczki itp).
I. Będę miał wzorową ocenę zachowania, jeżeli:
- Przestrzegam regulamin szkolny.
- Rzetelnie wypełniam obowiązki szkolne.
- Systematycznie uczęszczam na zajęcia (na bieżąco, w ciągu tygodnia usprawiedliwiam swoje nieobecności.
- Aktywnie uczestniczę w zajęciach szkolnych.
- Z szacunkiem odnoszę się do rówieśników i dorosłych w szkole oraz poza nią.
- Bezwzględnie przestrzegam kultury języka.
- Odznaczam się wysoką kulturą osobistą.
- Z własnej inicjatywy pomagam słabszym w nauce, jestem uczciwym i życzliwym.
- Reaguję na krytykę i przejawy zła, bronię słabszych.
- Pracuję na rzecz klasy i szkoły (apele, uroczystości, imprezy, gazetki).
- Nie spóźniam się.
- Nie mam uwag.
7. Osiągam sukcesy w zawodach sportowych i konkursach szkolnych i poza szkolnych.
II. Będę miał bardzo dobrą ocenę zachowania, jeżeli:
1. Przestrzegam regulamin szkolny.
2. Rzetelnie wypełniam obowiązki szkolne.
3. Systematycznie uczęszczam na zajęcia , na bieżąco, w ciągu tygodnia usprawiedliwiam swoje
nieobecności.
4. Aktywnie uczestniczę w zajęciach szkolnych.
5. Z szacunkiem odnoszę się do rówieśników i dorosłych w szkole oraz poza nią.
6. Bezwzględnie przestrzegam kultury języka.
7. Jestem organizatorem imprez klasowych.
8. Chętnie biorę udział w imprezach szkolnych.
9. Aktywnie uczestniczę w życiu szkoły.
10. Biorę udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz zawodach sportowych.
11. Nie spóźnię się więcej niż jeden raz w semestrze i reaguje na nią pozytywnie.
12. Nie będę miał więcej niż jednej uwagi w semestrze.
13. Przestrzegam punktów jak na zachowanie dobre.
III. Będę miał dobrą zachowania, jeżeli:
1. Staram się przestrzegać regulaminu szkolnego.
2. Dobrze wypełniam obowiązki szkolne.
3. Systematycznie uczęszczam na zajęcia na bieżąco, w ciągu tygodnia usprawiedliwiam swoje
nieobecności.
4. Aktywnie uczestniczę w zajęciach szkolnych.
5. Z szacunkiem odnoszę się do rówieśników i dorosłych w szkole oraz poza nią.
6. Przestrzegam kultury języka.
7. Dbam o higienę osobistą oraz czystość i estetykę szkoły.
8. Szanuję mienie szkolne, społeczne oraz własność innych.
9. Dbam o swoje zdrowie, nie stosuję używek w szkole i poza nią.
10. Pomagam w organizowaniu imprez klasowych.
11. Nie spóźnię się więcej niż 3 razy na lekcje.
12. Nie będę miał więcej niż 3 uwag.
IV. Będę miał poprawną ocenę zachowania, jeżeli:
1. Zdarzają mi się uchybienia w przestrzeganiu regulaminu szkolnego.
2. Nie będę miał więcej niż 5 spóźnień.
3. Nie będę miał więcej niż 7 uwag.
4. Usprawiedliwiam nieobecności.
5. Nie zawsze pracuję na miarę moich możliwości.
6. Przeważnie wywiązuję się z powierzonych mi obowiązków.
7. Nie przeszkadzam w zajęciach szkolnych.
8. Kulturalnie odnoszę się do rówieśników i dorosłych w szkole oraz poza nią.
9. Szanuję mienie osobiste, szkolne i społeczne.
10 .Nie stosuję używek.
11. Reaguję pozytywnie na zwracane uwagi.
V. Będę miał nieodpowiednią ocenę zachowania, jeżeli:
1. Często łamię postanowienia regulaminu szkolnego.
2. Nie wypełniam obowiązków szkolnych.
3. Spóźniam się i opuszczam zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia.
4. Mam więcej niż 7 uwag.
5. Utrudniam prowadzenie lekcji.
6. Jestem agresywny, stwarzam zagrożenie dla siebie i innych.
7. Nakłaniam innych do niewłaściwych zachowań.
8. Jestem niekulturalny, odnoszę się z lekceważeniem do uczniów i dorosłych w szkole oraz poza nią.
9. Niszczę mienie szkoły lub przywłaszczam sobie cudzą własność.
10.Zdarzyło mi się stosować używki.
11.Nie robię nic pozytywnego na rzecz szkoły i klasy.
12.Nie reaguję na upomnienia, nie poprawiam swojego zachowania.
VI. Będę miał naganną ocenę zachowania, jeżeli:
1. Nie przestrzegam postanowień regulaminu szkolnego.
2. Świadomie stwarzam zagrożenie dla siebie i innych.
3. Biorę udział w bójkach i kradzieżach.
4. Znęcam się psychicznie lub fizycznie nad słabszymi, stosuję szantaż, wyłudzanie, zastraszanie.
5. Umyślnie dewastuję mienie szkolne lub prywatne.
6. Bardzo często spóźniam się i opuszczam zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia.
7. Wykazuję zupełny brak kultury – jestem arogancki, agresywny i wulgarny w stosunku do kolegów,
nauczycieli oraz innych dorosłych.
8. Stosuję używki zagrażające mojemu zdrowiu.
9. Nie wykazuję poprawy, mimo podejmowanych przez szkołę środków zaradczych.
VII. W przypadku zagrożenia uwagą pisemną przeprowadza się rozmowę wychowawczą z uczniem.
W sytuacji uwagi pisemnej:
Anulowanie uwagi następuje na zasadzie kontraktu zawartego między uczniem a nauczycielem, skutkiem
którego ma być zmiana niewłaściwego zachowania ucznia w określonym terminie udokumentowana
pochwałą.
Celem kontraktu jest wzmacnianie dobrego zachowania i podjętego wysiłku przez ucznia.
Pracę z uczniem w oparciu o kontrakt podejmuje nauczyciel w przypadku gdy niewłaściwe zachowanie
dotyczy wyłącznie jego przedmiotu. W przypadku niewłaściwego zachowania o szerszej skali, warunki
pracy z uczniem w celu wzmocnienia dobrego zachowania ustala wychowawca.
Warunki kontraktu:
- Rozmowa , podczas której uczeń określa się, czy chce pracować nad poprawą swojego zachowania.
- Ustalenie sposobu, terminu i form kontroli przeznaczonych na korygowanie złego zachowania
z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka.
a) Nauczyciel ustala termin 2 tygodnie na poprawę zachowania.
W zależności od potrzeb dziecka termin ten można skrócić lub wydłużyć. W przypadku wywiązania się ucznia z kontraktu następna uwaga wydłuża czas kontraktu o 2 tygodnie. Jeżeli uczeń w dłuższym terminie nie poprawi swojego zachowania powraca się do terminu wyjściowego.
b) W przypadku bójek, kradzieży, oszustw wobec nauczyciela, słownego uwłaczania godności człowieka (ubliżanie słowne) kontrakt zawiera się z uczniem na okres 3 miesięcy.
- Podsumowanie wywiązania się ucznia z warunków kontraktu:
a) gdy uczeń wywiąże się z kontraktu, uwaga zostaje anulowana,
b) w przypadku nie wywiązania się z kontraktu, uwaga nie zostaje anulowana. - Zachęcanie ucznia mającego efekty swojej pracy do działań na rzecz innych poprzez:
a) interwencję w niewłaściwe zachowanie innych (np. przekonywanie, zachęcanie do dobra, tłumaczenie …),
b) omówienie przez ucznia drogi do sukcesu (w czasie godziny do dyspozycji wychowawcy).
Praca z uczniem udokumentowana zostaje w dzienniku zajęć.
O ostatecznej ocenie z zachowania decyduje średnia ocen z następujących kategorii:
1. Kultura osobista.
2. Stosunek do obowiązków szkolnych.
3. Postawa społeczna.
Jeżeli uczeń otrzyma więcej niż siedem uwag z jednej kategorii lub łącznie z trzech, nie pracuje nad sobą i nie anuluje tych uwag, otrzymuje ocenę nieodpowiednią na półrocze lub na koniec roku szkolnego.
Złe zachowanie z premedytacją zagrażające zdrowiu, życiu i godności człowieka nie podlega warunkom kontraktu, uwaga nie zostaje w żaden sposób anulowana i stanowi wyznacznik oceny nieodpowiedniej
lub nagannej.
Oświadczam, że zapoznałam/em/ się z warunkami kontraktu i własnoręcznym podpisem zobowiązuję się do jego przestrzegania.
Podpisy uczniów: Podpis wychowawcy: