WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE


INFORMACJA NA TEMAT ZAJĘĆ „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE”


Zajęcia „Wychowanie do życia w rodzinie” są specyficznym przedmiotem, realizowanym od klasy IV szkoły podstawowej. Część tematów jest omawiana z podziałem na grupy chłopców i dziewcząt.
Na WdŻwR podejmowane są przede wszystkim tematy związane z wartością rodziny, jej zadaniami, rolą poszczególnych członków, tematy dotyczące płciowości i seksualności człowieka. Realizowane są zagadnienia związane z przyjaźnią, koleżeństwem, samowychowaniem, pielęgnowaniem własnych zainteresowań, rozwojem i wzrostem. Poruszane są zagadnienia dotyczące dzisiejszych zagrożeń, płynących z różnych źródeł, uzależnień i ich konsekwencji. Poznawane są zasady savoir – vivre, kształtowane sa postawy tolerancji i szacunku do każdego człowieka, szczególnie rówieśnika w szkole. Tematy zajęć dostosowane są na danym poziomie do możliwości percepcyjnych uczniów.
Wdrożenie do szkół przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” jest wynikiem realizacji Ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (art.4. ust.1).
Przedmiot ma charakter prorodzinny, prozdrowotny, prospołeczny i wspiera wychowawczą rolę rodziny. Zajęcia mają duże znaczenie dla szkolnego programu profilaktyczno – wychowawczego, są kompatybilne z tym programem, wspiera go i uzupełnia.


Nowa podstawa programowa WdDwŻ została podzielona na sześć działów
tematycznych:
1. Rodzina
2. Dojrzewanie
3. Seksualność człowieka.
4. Życie jako fundamentalna wartość.
5. Płodność.
6. Postawy


Treści zawarte w podstawie programowej zostały rozbudowane i uszczegółowione. Poszerzono i wyeksponowano problemy psychologiczne i wychowawcze. 
Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach. Uczniowie, których rodzice nie zgłosili pisemnej rezygnacji są zobowiązani do obecności na wszystkich lekcjach.


Na realizację zajęć w poszczególnych klasach przeznaczonych jest 14 godzin, w tym: 9 spotkań wspólnych i 5 z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.
Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznani zostają z tematyką zajęć, celami, formami i metodami pracy, oczekiwaniami nauczyciela i przewidywanymi osiągnięciami.


Cele ogólne:
 Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.
 Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.

 Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.
 Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie
własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie
uczuć. Rozwiązywanie problemów.
 Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej
płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
 Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych
postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
 Korzystanie ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
 Wymagania szczegółowe zawarte w podstawie programowej (treści nauczania):
 Podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie.
 Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu.
 Więź rodzinna, związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie; konflikty i ich
rozwiązywanie.
 Macierzyństwo i ojcostwo; podstawowa wiedza dotycząca budowy
i funkcjonowania układu rozrodczego człowieka.
 Ciąża, rozwój płodu, poród, przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny.
 Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami; identyfikacja z własną płcią, akceptacja i szacunek dla ciała.
 Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania; zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju.
 Higiena okresu dojrzewania.
 Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa; postawy asertywne.
 Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.
 Mass media – zasady i kryteria wyboru czasopism, książek, filmów i programów telewizyjnych.
 Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny.
 Odpowiedzialność za własny rozwój; samowychowanie.


Zajęcia „Wychowanie do życia w rodzinie” w naszej szkole odbywają się w oparciu o Programy nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas IV, V, VI, VII, VIII szkoły podstawowej „Wędrując ku dorosłości”, autorstwa: Teresy Król.


Terminy realizacji zajęć w poszczególnych klasach:
Zajęcia z WDŻWR dla uczniów  klas: IV, Va, Vb będą odbywać się w I półroczu,  a dla klas VI, VII, VIII w II półroczu.


Więcej informacji na temat zajęć z WDŻWR można znaleźć na Portalu dla nauczycieli i rodziców - Wychowanie do życia w rodzinie - http://www.wdz.edu.pl